- Nightwish jäi määräämättömälle tauolle
- Factory by the Lake – uusi kaupunkitapahtuma Suomessa
- Hockey Night Perjantai sytyttää viikonloppuun tammikuusta alkaen
- MTV Katsomon joulukuun kärkitärpit: Aallonmurtajan päätöskausi, tuore brittiuutuus Archie, ranskalaissarja Remember, rikossarjat Sherwood ja Totuus, uusi Beck-elokuva sekä urheilussa mm. Mestarien liigan lohkovaihe huipentuu
- Aikuisten digitaalinen irtiotto illassa
Mobiilipelien lyhyt historia ja tulevaisuus
Mobiililaitteilla pelaaminen on katsottu alkaneeksi siitä hetkestä, kun Nokia toi legendaarisen matopelin (Snake) kännyköille. Nokia 6110 oli ensimmäinen puhelin, jossa matopeli nähtiin ja vuosi oli 1997. Tätä ennen on toki saattanut olla pelejä kännyköissä, mutta matopelin myötä pelaaminen kännykällä eli mobiililla tuli suurempaan tietoisuuteen.
Tämän jälkeen pelejä alkoikin tulla runsaasti ja kaikki puhelinvalmistajat kilpailivat myös pelaamisen paremmuudesta. Nokia otti pitkään etumatkaa ja valmisti jopa pelaamiseen tarkoitetun N-Gage puhelimen vuonna 2003, joka kuitenkin poistui vähin äänin markkinoilta. Sen epäonnistuneisuutta eivät auttaneet Nokian kommentit Nintendon GameBoyn epäcooliudesta, jolloin Nokia sai pelaajien vihat niskoilleen.
Kun Google ilmoitti suosivansa ensin mobiiliajatetta, myös online-kasinopelien valmistajat siirtyivät ajattelemaan niin. Tämän seurauksena pelinvalmistajat ympäri maailmaa alkoivat suosia HTML5-tekniikkaa, joka takasi usein online-kasinoiden, vedonlyöntiympäristöjen (kuten NetBet -sivusto) ja pelaamisen samanaikaisen selaamisen sekä PC: llä että mobiililaitteilla kokemuksen parantamiseksi. pelaajia.
Kasinopelit oli suunniteltu tähän asti tietokoneversioita ajatellen, jolloin pelaamiseen tarvittiin selaimen ohella myös Adobe Flash Player -lisäohjelma, joka oli kuitenkin paikka paikoin ongelmallinen. Se ei aina toiminut joka koneella ja joskus sen asentaminen oli kielletty varsinkin yhteisille koneille. Kaikki käyttöjärjestelmät eivät tukeneet sitä kunnolla, joten osa pelaajista jäi ulkopuolelle pakostakin.
HTML5 tekee tuloaan
Flash Player ei lisäksi toiminut mobiilissa kovin hyvin, jos ollenkaan. YouTube ilmoitti vuonna 2015 lopettavansa Flash Playerin käytön ja siirtyvänsä HTML5-tekniikkaan. Tämä oli viimeistään viimeinen niitti Flash Playerin suosiolle ja samalla myös kasinopelien valmistajat huomasivat, että pelit toimivat HTML5-tekniikan ansiosta komeasti myös älypuhelimilla ja tableteilla.
Pelkästään HTML5 ei kuitenkaan ole avain onneen mobiililla pelaamiseen, sillä sivustot tulee suunnitella edellä mainitun mobile first -ajattelutavan mukaisesti niin, että ne skaalautuvat eri kokoisille laitteille ja sisältö on responsiivista. Tämä tapa on erittäin suositeltava mille tahansa verkkosivustolle, mutta esimerkiksi tämän ansiosta nettikasinot ja kolikkopelit alkoivat olla viimein potentiaalisia tuotteita myös mobiililaitteilla.
HTML5-tekniikka tarkoittaa aika pitkälle kuvailukieltä, HTML-kieltä sekä siihen liittyviä lisäohjelmia ja koodikieliä. HTML on se tekniikka, joka on ollut alusta asti World Wide Webissä eli internetissä sellaisena kuin me sen nykyään tunnemme. Sen avulla tuodaan kuvat ja tekstit tietokoneen ruudulle netissä. HTML tuntui kuitenkin rajoittuneelta ja sivujen tekijät halusivat tehdä sivustoistaan näyttävämpiä. Kuvailukielen lisäksi kehitettiin esimerkiksi tyylitiedostoja (CSS) esimerkiksi tekstille, Javascript-kieltä erilaisten multimediaominaisuuksien käyttöön.
Sittemmin HTML, CSS ja Javascript ovat alkaneet elää omaa yhdistettyä perhe-elämäänsä, jolloin niistä on alettu käyttää nimitystä HTML5. HTML5 voidaan myös käsittää yleisesti uusina webtekniikoina, joiden avulla voidaan sisällyttää verkkosivuun esimerkiksi videoita, ääntä ja pelejä.
Sen etuna on luonnollisesti se, ettei vaikkapa puhelimeen tarvitse asentaa lisäohjelmia eikä esimerkiksi nettikasinoilla pelaamiseen tarvita erillisiä sovelluksia.
Sovellukset pelaamiseen
Jotkut kasinot ovat tehneet myös mobiililaitteille sovelluksia, mutta useimmat niistä on haudattu vähin äänin. Suurimpana syynä alussa niiden vähäiseen suosioon oli luonnollisesti se, etteivät Google ja Apple jaksaneet kauan katsella uhkapelisovelluksia kaupoissaan, vaan poistivat ne valikoimastaan. Jotkin nettikasinot ovat julkaisseet mobiilisovellukset sivuillaan ladattavaksi, mutta ennen pitkää alettiin huomaamaan, että pelit ja kasinosivustot toimivat HTML5-tekniikan ansiosta käytännössä yhtä hyvin tavallisella selaimella.
Näin siis mobiililaitteenkaan ei tarvitse olla mikään yliverto tehopakkaus, vaan keskiverto kännykkäkin pyörittää kasinopelejä erinomaisesti. On toki totta, että mitä enemmän muistia ja parempi grafiikkaohjain sekä prosessori, sitä paremmin multimedia pelit mukaanluettuna toimii myös kännykällä.
Nykyään puhelimilla voidaan myös pelata videopelejä ja pelikonsolien valmistajat ovat aloittaneet tarjoamaan konsoli- ja PC-pelejä suoratoistopalveluna pelattavaksi myös kännyköillä. Näissä peleissä vaaditaan älypuhelimelta jo vähän enemmän, mutta se kertoo siitä minkälaisella vauhdilla mobiilipelaaminen on kehittynyt reilun kahden vuosikymmenen aikana.
Mitä sitten tulevaisuus tuo eteen? Grafiikka ja tehot tietenkin paranevat, mutta jos puhelimien näytöt pysyvät suunnilleen saman kokoisina, ei grafiikan paranemisesta juuri apua ole. Ehkäpä seuraava askel onkin sitten älypuhelimen toimiminen täysivertaisena videotykkinä, joka projisoi kuvan tarvittavalla valovoimalla ja tarkkuudella tarvittaessa valkoiseen seinään. Näin älypuhelimesta voisi tulla pelikonsolin korvaaja, joka kulkisi mukana puhelimena kaikkialle. Kotona sitä voisi käyttää sitten myös multimediakeskuksena.
Todennäköisesti totuus on kuitenkin jotain aivan muuta tai siltä väliltä.