Suomen pelimarkkina jatkaa kasvua

Peliteollisuus on maailmanlaajuisesti yksi merkittävistä kasvavista aloista, joilla liikkuu valtavat summat. Pieni Suomi on iso tekijä kansainvälisesti katsottuna. Suomen pelialalla menee melkoisen hyvin, ja kasvun odotetaan jatkuvan, sillä suomalaisosaamisella on potentiaalia. Pelialan etujärjestö Neogamesin julkaiseman raportin mukaan vuoden 2020 aikana Suomen pelimarkkinat ovat kasvaneet lähes 3 miljardiin dollariin. Raportin tiedot on kerätty laajasti Suomen pelialan toimijoilta. Raportin mukaan vuonna 2020 Suomen peliteollisuus kasvoi yhdeksän prosenttia, mikä tarkoittaa, että kokonaistuloja kertyi noin 2,4 miljardia euroa, mikä on noin 2,9 miljardia dollaria. Peliala on tärkeä Suomen kansantaloudelle, sillä se muodostaa noin 0,6% bruttokansantuotteesta ja on myös merkittävä veronmaksaja.

Suomalaisista 200:sta pelistudiosta 46:n studion liikevaihto oli vuoden 2020 loppuun mennessä yli miljoona euroa. Vuonna 2020 Suomen peliteollisuus työllisti 3600 ihmistä, joista lähes 30 prosenttia on rekrytoitu ulkomailta. Vuoden 2021 aikana peliteollisuuden arvellaan työllistävän 400-1000 ihmistä lisää. Suomen peliteollisuus julkaisi 2019-2020 yhteensä noin 100 peliä vuodessa. Peliala on edelleen hyvin miesvoittoinen, vaikka naispelaajien määrä on kasvanut paljon ja nopeasti. Suomen peliteollisuuden työllistämisistä 22 prosenttia on naisia. Pelialan kasvu on nopeaa, minkä takia alalla on jatkuva pula osaajista. Pelialalla toivotaankin monimuotoisempaa osaajajoukkoa, sillä pelaajakuntakin on hyvin monimuotoinen joukko. 

Mobiilipeliyhtiöt hallitsevat

Suomen peliteollisuuden kasvupyrähdys alkoi vuonna 2010, kun mobiilipelaaminen alkoi merkittävästi lisääntyä. Mobiilialustoille rakennettavat isot pelit tehdään bisnes etusijalla, jolloin pelien mukaisesti tuotto-odotukset ovat korkealla. Tänä päivänä mobiilipeliyhtiöt hallitsevat suurta osaa Suomen peliteollisuudesta. Jättimenestyjät Rovio, Supercell ja Small Giant Games ovat tunnettuja ympäri maailmaa. Kansainvälisesti menestyneimpiä suomalaisia mobiilipelejä ovat vuonna 2009 julkaistu Angry Birds ja vuonna 2012 julkaistu Clash of Clans. Yksi uusista tulokkaista on Metacore, jonka Merge Mansion -peli keräsi hyvin lyhyessä ajassa 800 000 päivittäistä pelaajaa. Alkuvuoden nopea kasvu on saanut Metacoren ennakoimaan vuodelle 2021 yli 45 miljoonan euron liikevaihtoa. Toinen nouseva nimi on Reworks, joka nosti liikevaihtoaan vuonna 2020 lähes 8000 prosenttia 41,8 miljoonaan euroon.

Tänä päivänä tehtävät pelit ovat visuaalisesti upeasti toteutettuja, ja teknologian kehitys luo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia pelien kehitykselle. Esimerkiksi tekoälyn ja 3D-tekniikan käyttäminen peleissä on jo arkipäivää. Vaikka mobiilipeliyhtiöt ovat olleet Suomen peliteollisuuden keulakuva, useimmat yhtiöt kehittävät saman pelin eri alustoille. Vaikka mobiilipelaaminen yleistyy koko ajan, PC- ja konsolipelien kehittäminen ei ole jäänyt mobiilipelien jalkoihin. Uusia pelejä julkaistaan aiempaa vähemmän, koska pelit ovat pitkäikäisempiä palveluja yksittäisten julkaisujen sijaan. Myös uusia pelialan yrityksiä on syntynyt aiempaa vähemmän, mutta yrityksiä perustavat entistä useammin kokeneemmat pelialan konkarit.

iGaming ja kasvavat markkinat

Yhä suurempi osa vapaa-ajasta käytetään verkossa, ja nettiä käytetään yhä enemmän viihteeseen. Pelaaminen on levinnyt suuremman joukon tavalliseksi harrastukseksi. Vuoden 2020 Pelaajabarometritutkimuksen mukaan digitaalisia pelejä pelaa lähes 80 prosenttia suomalaisista. Pelaaminen ei ole ainoastaan nuorten ajanvietettä, vaan pelejä pelaavat kaikenikäiset. Suomessa aktiivisesti pelaavan keski-ikä on neljänkymmenen ikävuoden kieppeillä. Pelien yleisön laajenemisen lisäksi toinen merkittävä muutos on ollut mobiilipelaamisen kasvu. Mobiilissa pelataan jo enemmän kuin PC:llä ja konsoleilla.

Yksi nettipelien markkinoilla alati osuuttaan kasvattava sektori on iGaming, eli verkon välityksellä tapahtuva rahapelaaminen. Suomessa rahapelejä saa laillisesti harjoittaa ainoastaan Veikkaus, mutta suomalaiset voivat pelata muissa maissa rekisteröidyillä nettikasinoilla. Ulkomaisten nettikasinoiden markkinaosuus on koko ajan kasvussa. Suomenkielellä rahapelejä tarjoavia sivustoja on jo satoja, ellei jopa tuhansia. Monia suomalaisia työskentelee ulkomailla rekisteröidyillä kasinoilla, etenkin asiakaspalvelussa.

Netticasino on yhä useamman suomalaisen valinta verkkopelaamiseen. Nettikasinoiden pelivalikoimissa on kolikkopelejä, pöytäpelejä ja niiden muunnelmia. Viime aikoina kasinoiden tarjoamat livekasinot, joissa pelataan reaaliajassa videokuvan välityksellä ja oikean jakajan johdolla, ovat kasvattaneet suosiotaan vauhdikkaasti. Livekasinoissa pelaajia viehättää niiden interaktiivisuus. Toinen nettikasinopelaamista hallitseva trendi on mobiilipelaamisen suosio. Nettikasinoiden mobiilikasinot ovat hiottu toiminnaltaan palvelemaan mobiilipelaajia, jolloin pelikokemus on yhtä tasokas kuin tietokoneella pelatessa. Monet pelivalmistajista suunnittelevat pelinsä ensisijaisesti mobiilipelaajat mielessä pitäen.

Miltä näyttää Suomen peliteollisuuden tulevaisuus?

Peliteollisuus on jatkuvassa liikkeessä, ja jotta sen kyydissä pysyy mukana on peliyhtiöiden osattava ennakoida ja tarttua innovaatioiden sekä trendien kelkkaan. Mobiilipelit ovat tällä hetkellä nopeasti kasvava osa pelimarkkinoilla, mutta suuren tarjonnan vuoksi hittipelien luominen käy yhä vaikeammaksi. On silti täysin mahdollista, että Suomessa tehdään lisää kansainvälisesti menestyviä suuren luokan pelejä, sillä Suomi on ollut edelläkävijä etenkin mobiilipelien saralla. Merkittävimmiksi muutoksiksi lähitulevaisuudessa arvellaan streaming-pelaamisen ja pilvipohjaisten pelipalveluiden kehitys ja yleistyminen. Suurta murrosta odotetaan lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista peleissä.

Kansainvälisesti mitattuna rahapelien markkinat ovat valtavat. Monista peliyhtiöistä on tullut jättiläisiä, jotka ovat listautuneet pörssiin. Ruotsalaiset pelikehittäjät ovat nettikasinopelien todellisia menestyjiä, sillä monet tunnetut pelinvalmistajat kuten NetEnt, Evolution Gaming, Play’n GO, Thunderkick, Quickspin ja Yggdrasil ovat kotoisin naapurimaasta. Koska iGaming on nopeasti kasvava ala, jossa pyörii suuret rahat, ja Suomessa pelikehitys osataan, on mielenkiintoista nähdä tullaanko suomalaisosaamista näkemään kasinopeleissä. Jos Suomen peliteollisuus panostaisi kasinopeleihin, ja menestyisi alalla, olisi todennäköistä, että peliteollisuus ja sen kokonaistuotto voisivat nousta entisestään. Suomen peliala ylsi vuonna 2020 reilusti yli kahden miljardin euron liikevaihtoon, mikä oli yhdeksän prosenttia parempi tulos kuin edellisenä vuonna. Positiivisen kasvun voi odottaa jatkuvan, sillä Suomi on maailmanlaajuisesti houkutteleva peliteollisuuden keskus.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.